Goeiemoggel werkt echt niet voor jou
Neem jij een website serieus die wemelt van de typefouten of waarvan de grammatica zo rammelt dat je niet meer lekker leest? Een die stijf staat van de stijlfouten? Waarschijnlijk niet.
Zodra ik dat soort fouten zie in webteksten, ga ik er al snel vanuit dat de aangeboden dienst ook niet goed is. Dat daar ook met de pet naar gegooid is.
Teksten voor je klanten moeten foutloos zijn geschreven. Punt. Het is echt belangrijk dat je daar aandacht aan besteedt. Als een klant wordt afgeleid door taalfouten, is je verkoopkans al bijna verkeken.
Hier wat tips
Vertrouw niet op de automatische spellingcorrector van bv. MS Word. De spellingcorrector corrigeert geen onjuiste zinsconstructies en rekent verkeerd gebruikte woorden gewoon goed.
Dus check zelf en dubbelcheck. Als je twijfelt over de spelling van een woord, zoek het dan op. Denk niet te snel dat je het wel weet. Haal dat oude grammaticaboek weer eens uit de kast. Het is ook goed om je teksten even door iemand anders te laten lezen. Zelf lees je over typefouten heen, zie je de d’s en t’s niet meer. Een frisse blik doet wonderen.
Waarschijnlijk is je laatste les Nederlands weer een tijdje geleden … Daarom zet ik een aantal taalfouten voor je op een rij.
Goodbye Tante Betje
Ene Charivarius kwam in de brieven van zijn tante Betje vaak dezelfde fout tegen. Zij schreef dan het onderwerp van een zin ná de persoonsvorm, in plaats van ervóór.
Zie jij wat er fout is aan de volgende zin?
Vorige week werd zij ziek, maar is nu hersteld.
Misschien helpt deze uitleg je. Na woorden als ´maar´, ´want´ en ´en´ begint meestal een nieuwe hoofdzin. En dan moet het onderwerp vóór de persoonsvorm staan:
Vorige week werd zij ziek, maar zij is nu hersteld.
Besef jij je dat?
Je weet toch wel dat deze kop fout is. Of niet? Maak je niet druk, veel mensen weten het niet. Ze beseffen niet dat het ‘zich realiseren’ is maar ‘beseffen’. Ze ergeren zich dan ook niet aan mensen die zich irriteren …
Bij sommige werkwoorden hoort nu eenmaal het wederkerend voornaamwoord ‘zich’, en bij andere niet.
Zeg dus: ‘Ik realiseer me dat het moeilijk voor je is’ en niet ‘Ik besef me dat het moeilijk voor je is’.
Zeg dus: ‘Ik erger me aan de files’, en niet ‘Ik irriteer me aan de files’, want ‘de files irriteren je’.
Ten slotte
Aan elkaar of niet? Beide is goed! Maar alleen wanneer je het in de juiste context gebruikt …
Schrijf tenslotte als je het kunt vervangen door ‘immers’.
Schrijf ten slotte als je het kunt vervangen door ‘tot slot’.
Dit blog gaat over het schrijven van wervende teksten voor internet. Je teksten moeten je klanten overtuigen, en dus ook foutloos geschreven zijn. Je vindt hier tips en adviezen over effectieve copywriting en helder taalgebruik. Zodat je gewoon ‘goedemorgen’ schrijft, en niet ‘goeiemoggel’. Want dat werkt echt niet voor jou …
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.