Wie wil er nou in z’n kracht staan
Kvk. Check.
Logo. Check.
Website. Check.
Nou, jij kunt aan de slag als dienstverlener.
Nu gaat ’t gebeuren. Je hoeft – bij wijze van spreken – alleen nog maar achterover te leunen. Want ze gaan komen, die klanten. En jij gaat geld verdienen (misschien wel met je passie …).
Voor veel dienstverleners valt dit in de praktijk toch tegen. #understatement
Nu begint het pas
Als je website na de lancering maar zo’n beetje in de lucht hangt – ergens op het wereldwijde web – doet-ie niks voor je. Zelfs niet als de copy beregoed is. Net als stilstaand water kan een statische website smelly worden.
Maar het moet juist gaan stromen op je website! Met blogartikelen en e-zines, en comments en inschrijvingen op je lijst. Dus ja, je moet aan de bak, niks achterover leunen, je moet content creëren. En dat kun je waarschijnlijk heel goed zelf (of ik help je, no worries).
Door te schrijven krijg je aandacht voor jou en je werk, en geef je lezers de kans om jou te leren kennen en leuk te vinden. Mensen moeten je bovendien een flink aantal keren tegenkomen voordat ze je genoeg vertrouwen om met je in zee te gaan. Je bent er niet met één e-book of blogartikel.
Veel van mijn klanten hebben echter koudwatervrees voor het schrijven. Het is ook best eng om zichtbaar te worden en je online plekkie te claimen. (Vind ik ook nog steeds.)
Het wordt makkelijker voor je als je je realiseert dat het niet om jou gaat. Je schrijft immers niet voor jezelf. Je bent niet bezig met een roman of proefschrift. Je schrijft met een zakelijk oogmerk. Je wilt zichtbaarheid creëren en een band opbouwen met je lezers.
Maar hoe kun je zo schrijven dat het je lezers en klanten ook echt aanspreekt?
Elke keer dat je met een klant praat …
Elke keer dat je contact hebt met een klant of prospect opent zich een zee van informatie voor je. In alles wat ze tegen je zeggen of aan je schrijven zitten waardevolle thema’s die jij kunt gebruiken om blogartikelen, e-mailings en zelfs nieuw aanbod te creëren.
Die informatie gebruik je nu al om je klanten te helpen. Ze vertellen je wat goed gaat en waar ze bang voor zijn, en vragen jou om hulp. Daarbij is het jouw taak om achter hun woorden te kijken en tussen de regels door te luisteren naar wat er werkelijk speelt.
Het is precies die vaardigheid die jou – en andere dienstverleners – belemmert in het communiceren van je boodschap en het creëren van meer zichtbaarheid. Want zo verlies je uit het oog dat het eigenlijk heel simpel is.
Je moet alleen even omdenken.
Je hebt misschien de neiging om jouw waarheid op te schrijven, en niet zoals het volgens jouw klant in elkaar zit. Maar je copy moet gaan over wat je klant denkt en voelt. Dan wordt ’t aantrekkelijk voor haar.
De volgende keer dat je met een klant werkt, pak er dan een notitieboekje bij en schrijf de exacte woorden op die ze gebruikt om te vertellen wat haar dwarszit.
Want misschien wil ze wel helemaal niet ‘in haar kracht staan’ maar wil ze gewoon ’s een nacht goed doorslapen. Misschien heeft ze wel helemaal geen ‘coachvraag’ maar is ze gewoon doodongelukkig. En misschien wil ze helemaal niet ‘leven in volheid’ maar gewoon plezier hebben in haar werk.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.