Ooit een ideale klant ontmoet? En …, beviel ’t?

Iedere ondernemer krijgt ooit deze vraag: ‘Wie is jouw ideale klant?’ Bijvoorbeeld op een netwerkbijeenkomst of tijdens een of andere marketingcursus.

Ik krijg er persoonlijk altijd een beetje de kriebels van.

Want ik héb helemaal geen ideale klanten. Mijn klanten zijn echt verre van perfect.

Sommige eten uit hun neus als niemand naar ze kijkt.

Andere zijn weleens (school)ziek of tobben met schreeuwende kleuters en de weegschaal. Ik ken er zelfs een die getrouwd is met iemand die het gootsteenputje niet schoonmaakt.

Echt.

Maar dat geeft niet. Want net zomin als ik perfect ben, verwacht ik dat van mijn klanten.

En toch zegt iedereen het: je moet eerst weten wie je ideale klant is, en dan pas heb je succes met je bedrijf.

Wat is dat, een ideale klant?

Naar verluidt is het een omschrijving van het type klant van wie je er graag meer wilt hebben.

Niet iedere dienstverlener wil zo’n omschrijving maken. Komt natuurlijk door de beruchte angst voor het kiezen van een niche.

Als je het wel doet, kun je uitkomen op een combinatie van eigenschappen die je in eerdere klanten hebt gezien. Met al die dingen heb jij voor jezelf een beeld van je ideale klant gecreëerd.

Misschien heeft ze zelfs een naam.
Bijvoorbeeld Els. Ik doe maar even een suggestie.

Misschien heb je zelfs een tof moodboard gemaakt. Met plaatjes van een stralendglimlachende vrouw, 2 kids, een broek van Zara en een top van dat hippe Deense merk. Denk er ook maar een bakfiets bij.

Ik ken een ondernemende coach

Elke keer dat ik met haar praat, ben ik onder de indruk van haar joie de vivre (die woorden passen echt bij haar) en haar mensenkennis.

Ik heb ook gezien hoe ze zich beweegt op netwerkbijeenkomsten. Hoewel ze zichzelf als introvert ziet, gaat ze soepel met andere mensen om.

Ze praat en luistert tussen de regels door, maakt grapjes en gebruikt ook lichaamstaal – instemmend knikken en een uitnodigende houding, je weet wel.

Al die dingen zijn voor haar heel gewoon om te doen.
Net zoals ze het zijn voor jou en mij.

Ze worstelt met schrijven voor haar onderneming

Ze ziet er als een berg tegen op om wéér een blogartikel te maken (want waarover nu weer in hemelsnaam). Ze moet eigenlijk de homepage op haar site veranderen omdat veel bezoekers op die plek afhaken, maar heeft geen idee wat ze daar nou voor tekst moet zetten.

Ik heb ook weleens gezien wat ze schrijft en als ik eerlijk ben, is dat ook niet erg goed. Het lijkt of ze het tegen wezens van een andere planeet heeft.

Komt dat omdat ze niet kan schrijven? Nee! Onthoud ajb één ding na het lezen van dit artikel: niet kunnen schrijven bestaat niet. (Het kan natuurlijk zijn dat je geen tijd of zin hebt. Als dat zo is – ben ik er voor je.)

Ze weet precies weet wie haar lezers en klanten zijn

Ze kan lezen en schrijven met de mensen met wie ze graag werkt. Figuurlijk dan hè.

Maar die vanzelfsprekende kennis en inzichten verdwijnen zodra ze met haar vingers in de buurt van het toetsenbord komt. Dan lukt het haar niet om te vertrouwen op de informatie die ze gewoon heeft – mensenkennis en inlevingsvermogen. Het is alsof haar ‘ideale klant’ meeleest en elke zin die ze tikt, afkeurt.

Misschien herken jij dat ook wel. In plaats van dat je laat zien dat je je klant snapt, ga je haar plotseling afstandelijk analyseren. En dan kom je vast te zitten in generalisaties (die soms zelfs gewoon niet waar zijn).

Is jouw ideale klant een pig in space?

Als je een groep mensen indikt tot één persoon verliest die direct zijn individualiteit. Hoe meer eigenschappen je optelt en vervolgens weer deelt, hoe meer het beeld indikt en stroperig, vlak en vaag wordt. Dan wordt een ideale klant een onbereikbare avatar, een soort pig in space. Onbereikbaar, onaanraakbaar. Misschien zelfs een beetje griezelig.

Maar onze klanten zijn mensen zoals jij en ik, zoals we hier aan weerszijden van het scherm zitten. Mensen met echte eigenschappen, echte problemen, echte verlangens.

Vertrouw op je intuïtie en empathie, laat zien dat je je klant snapt. En ga schrijven (schrappen kan altijd nog).

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.