11 tips voor teksten waar je klanten het warm van krijgen

Veel websites en nieuwsbrieven missen een persoonlijke toon, een goede tone of voice. Ze lezen niet lekker en zijn echt 13-in-een-dozijn. Bezoekers vervelen zich op zo’n website en hebben hun hand al op de muis, klaar om weg te klikken.

Soms echter word je echt in een site getrokken. Je voelt je er lekker, je leest de artikelen, kijkt wat er voor jou te halen is. Is er een nieuwsbrief, een aanbieding? Zijn er meer gratis artikelen?

Het is dringen op de markt van zelfstandige dienstverleners. Er is veel concurrentie. Je weet waarschijnlijk wel dat mensen pas zaken met je willen doen als ze je kennen, leuk vinden en vertrouwen. Mensen – je klanten – zoeken ‘persoonlijkheid’, de mens achter de website of nieuwsbrief.

Ze willen een verbinding met je kunnen aangaan. Als je ze niet aanspreekt, zijn ze zo weer weg. Ze willen niet alleen weten wat je levert (en wat zij eraan hebben), maar ook hoe je dat doet.

Waarschijnlijk worden veel zelfstandige dienstverleners nog geplaagd door herinneringen aan hun middelbare schooltijd. Waar je leert dat schrijven niet zomaar wat is, dat het moeilijk is, dat het zwoegen is. Dat het dictee is, en een verplicht opstel. Dat woorden veel lettergrepen moeten hebben en zinnen veel woorden. Dat het gaat om formeel en afstandelijk schrijven.

Maar dat is dus niet zo. Want wat je dan krijgt zijn saaie, te lange teksten waar niemand doorheen komt, die niemand wil lezen. Waar je dus echt geen klanten door krijgt.

Met deze 11 tips krijg ook jij je teksten – website, e-zine, blogpost, etc. – levendiger en aantrekkelijker

1. Lees je tekst hardop voor. Struikel je over bepaalde woorden of zinsneden? Herschrijf die dan.

2. Schrijf snel. Langzaam en bedachtzaam schrijven is echt niet beter, soms zelf slechter. Snel schrijven, spontaan schrijven kan heel mooie resultaten opleveren. Zeker als je daarna tip 5. toepast.

3. Schrijf alsof je praat. Houd een vriend in gedachten en schrijf alsof je tegen hem praat. Maar let op je woorden! Als je een echte kletskous bent of geneigd bent nogal uit te weiden, is dit niet zo’n goed idee.

4. Breek de regels. Schrijf informeel. Gebruik spreektaal, samentrekkingen. En zinnen mogen met ‘en’ en ‘maar’ beginnen. (Maar wees niet slordig met grammatica.)

5. Schrap. En schrap weer. (Mijn lievelingstip.) Laat alleen die woorden staan die echt iets zeggen en toevoegen.

6. Zeg eens iets over jezelf. Met mate, dat wel. Wat je droomt, welk succes je hebt behaald. Iets over je familie, je plannen. Laat iets van jezelf zien. Laat jezelf kennen.

7. Schrijf concreet, niet abstract. Schrijf niet over ‘meer’, maar over ‘10% meer’. Schrijf niet over ‘bloemen’, maar over ‘rode Franse geraniums’.

8. Schrijf actief. De lijdende vorm moet zoveel mogelijk worden vermeden.

9. Gebruik echte beelden. Afhankelijk van de dienst die je levert, kun je foto’s of afbeeldingen gebruiken die je verhaal ondersteunen. Ben je coach? Dan gebruik je bv. een foto van jezelf met een aantal mensen.

10. Gebruik details. Levendige, overtuigende details die relevant zijn voor je lezer. Je geloofwaardigheid zal erdoor worden vergoot.

11. Wees consequent. Als je eenmaal hebt gekozen voor een bepaalde persoonlijke schrijfstijl, wees dan consequent in al je teksten. Dus ook in:

  • FAQ’s
  • Routebeschrijvingen
  • Bevestigingsmails
  • Bedankmails en -pagina’s
  • Bestelinstructies

Tot slot: oefening baart kunst

Echt waar! Heb je niet meer dan 5 regels beleidstekst geschreven sinds de middelbare school? Dan kunnen je ‘schrijfspieren’ stijf zijn.

Begin vanaf nu je dag met schrijven, gewoon thuis. Je komt uit bed, pakt pen en papier en begint. Maakt niet uit waarover. Als je het maar 10 minuten doet, elke dag en niets doorstreept, schrapt of redigeert. Gewoon spontaan schrijven wat er in je opkomt.

Na een paar weken zijn je ‘schrijfspieren’ soepel en ingewerkt. Je merkt echt verschil bij het schrijven van teksten voor je website of nieuwsbrief. Die zullen veel vlotter, krachtiger en persoonlijker zijn.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.