Waarom ik geen waarom heb
Het is meer dan 30 graden in mijn achtertuin – ik zit graag tussen de mussen en de rozen te tikken – en mijn hoofd is één kleverige bonk cellen.
Dus ik googel net even waarover je moet schrijven als je het niet meer weet.
Een van de eerste dingen die ik tegenkom is dat zoiets je nooit meer overkomt als je je ‘why’ eenmaal weet.
Heb ík dat. Ik héb helemaal geen ‘why’.
Ik werk gewoon voor het geld. Ik doe wat ik doe omdat ik dat nu eenmaal het beste kan. En ik heb het zo geregeld dat de omstandigheden waarin ik werk – zelfstandig, vanuit m’n thuiskantoor en op geringe afstand van man, moestuin en bos, en de mensen met wie ik werk – vrolijke en eigenzinnige collega-zzp’ers, helemaal oké zijn.
‘Maar Els, mensen kopen je niet wat je doet maar waarom je het doet’
Vroeger zou ik hierop gezegd hebben: je zuster op een houtvlot.
Ken je die uitdrukking nog? Is uit 1899 en betekent zoveel als: je kan me wat.
Maar dat was toen.
Nu zeg ik: GFY.
Ik weet niet waarom mijn kapster doet wat ze doet. Ik weet alleen dat ik het altijd precies zo uitkien dat ik bij haar in de stoel zit.
Ik weet niet waarom mijn webbouwer doet wat ze doet. Ik weet alleen dat nu ook mijn man zijn website door haar laat hosten.
Ze zijn goed in wat ze doen en prettig om mee te werken, dat is het wel zo’n beetje.
Niemand heeft mij ooit gevraagd naar m’n why
Wel naar m’n prijs. Naar andere klanten. Hoe lang ik het al doe. Of wat ik er nou zo leuk aan vind. Prima vragen.
Toch (en dat zal je niet verbazen, want inmiddels weet je dat ik ook maar een mens ben) heb ik weleens naar mijn why gezocht. In een grijs verleden, als oefening van een overijverige businesscoach.
Nou, dat was een contraproductieve zoektocht kan ik je vertellen, die me niet alleen aan mezelf deed twijfelen maar me ook het zicht benam op alle dingen die me wél na aan het hart liggen.
Daarom heb ik dus geen missie en ook geen ‘purpose’, en al helemaal geen why.
Mijn motivatie is niet belangrijk – wel die van jou en je klanten
Waarom komen mensen bij jou?
Welke echte behoefte ligt daaronder?
Waardoor lukt het ze niet zelf hun probleem op te lossen?
Wat heb jij ze te bieden?
Hoe worden ze daar beter van?
Van die vragen dus. Een beetje waarom, een beetje wat en een beetje hoe.
Heb je nu hulp nodig bij het vinden van de antwoorden?
Met 1 mailtje heb je al een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek. Kunnen we samen brainstormen over hoe jij het beste in contact met je klanten komt.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.