Waarom jij dit artikel absoluut moet lezen

Heb jij een ja/nee of nee/nee-sticker op je brievenbus? Ik niet. Ik scan de huis-aan-huisbladen altijd en vind het leuk nieuwtjes over de buurt te lezen.

En de reclamefolders? Dat valt wel mee hier, er vallen er niet zo veel in de bus. Meestal op maandag en dinsdag. Ik lees ze niet echt, maar soms valt m’n oog op een aanbieding. Tabletten voor de afwasmachine, 2 voor de prijs van 1 of zo iets. Die laat ik natuurlijk niet lopen.

Vaak kan ik ook iets leren van deze lectuur. Over het schrijven van wervende teksten bijvoorbeeld. Hoe doen anderen het? Hoe brengen andere bedrijven hun waren aan de man?

Sommige teksten inspireren me. Andere artikelen en advertentieteksten raken me, maken me nieuwsgierig of irriteren me juist. Waarom? Zijn het specifieke woorden? Of is het de toon van de tekst?

Vorige week viel er een envelop in de bus. Het was een brief van een makelaar die samen met een dikke brochure over te koop staande woningen was bezorgd. Ik raapte hem op en las door het venster:

Waarom krijgt u wel een gratis exemplaar van de Woonwens?
En zo’n 70.000 huishoudens niet …

Ik werd op slag nieuwsgierig. Want inderdaad, waarom kreeg ik hem wel, en iemand anders niet? Lag het aan de buurt of postcode, mijn woning, mijn mooie blauwe ogen?

Ik maakte de envelop open en las de brief. Dat had de makelaar, of zijn tekstschrijver, dan toch maar mooi voor elkaar gekregen! Dat ik op een doordeweekse dag zomaar zijn verkoopbrief ging lezen.

De combinatie van een wervende kop en een betrouwbare, deskundige afzender deed de truc.

Een goed voorbeeld van een pakkende kop dus. De kop, als vraag vermomd, prikkelde mijn nieuwsgierigheid. Goede koppen en titels trekken de lezer echt je tekst in, of zorgen ervoor dat hij een envelop opent .

Hier leg ik uit waarom goede titels zo belangrijk zijn en geef ik veel voorbeelden van overtuigende titels voor webteksten.

PS De brief zelf viel tegen. Ik zocht antwoord op de vraag waarom ik wel de Woonwens had gekregen, en een heleboel anderen niet. Nou, dat lag niet aan mij. Maar de brochure was zo duur geweest, dat de makelaar niet meer exemplaren had laten drukken. Flauw hoor.

Het leerde me iets heel belangrijks: wervende koppen zijn koppen die de lezer iets beloven. Maar die belofte moet wel worden waargemaakt. Laat je lezer niet met een kater achter.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.