Voor wie schrijf jij eigenlijk?
Stel, je bent coach of consultant en je hebt een website. Omdat je gewend bent zelf je rapporten en verslagen te schrijven, maak je ook je eigen webteksten. Prima. Schrijven kunnen we allemaal en hoe vaker je schrijft, hoe beter het gaat.
Op een avond (overdag ben je druk met je klanten) zit je achter je computer te schrijven. Je denkt aan de honderden mensen die je website zullen bezoeken. Een theaterzaal gevuld met mogelijke klanten uit je doelgroep doemt op voor je geestesoog. Oeps. Ongemakkelijk verschuif je op je stoel. En je begint te schrijven …
Maar het schrijven gaat niet lekker. De woorden komen niet, je inspiratie lijkt opgedroogd. Want voor wie schrijf je dan eigenlijk? Voor de eerste rij waar de bobo’s zitten, of voor het schellinkje waar de ware liefhebbers zitten? Voor de spelers op het toneel of de toneelmeester?
Schrijven gaat beter als je weet tegen wie je praat. Probeer eens te schrijven met één persoon in gedachten. Eén persoon, misschien een bestaande klant, misschien een ideale klant. Denk aan haar of zijn specifieke verlangens en behoeftes. Schrijf in haar of zijn taal. De ideeën en de woorden komen dan echt wel.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.