Ben jij een solo-ondernemer die met mensen werkt?
Kijk eens of je je hierin herkent:
- Je vindt het moeilijk om te vertellen wat je precies doet.
- Je website is geen goede afspiegeling van wie je bent.
- Regelmatig weet je geen goed onderwerp om over te schrijven.
- Wat je zegt of schrijft is saai en stom (vind je zelf).
- Het lukt je ook niet om je eigen stem erin te laten doorklinken.
Online in contact komen met je klanten is niet alleen eng, het lukt vaak ook niet goed
Je kunt je klanten prima helpen. Maar hoe kun je weten wat ze van jou willen horen, buiten je werk- of spreekkamer om?
Misschien heeft wat je tot nu hebt gedaan geen enkel effect gehad. Je hebt er geen reacties op gekregen en zeker geen klanten.
Of je bent inmiddels een nieuwe richting op gegaan met je bedrijf. Nu is het tijd voor een ander verhaal. Maar welk verhaal dan?
Klanten verwachten originele content van je. Video’s met goed vertelde verhalen, blogartikelen met een prikkelende visie. Geen middelmatige content met info die ze overal kunnen vinden.
Voordat je gaat communiceren met je klanten moet je achter de schermen een hele hoop helder hebben
Je moet eerst bepalen wie je klanten zijn, wat ze nodig hebben en waar ze zitten. En weten waar jouw specialisme en toegevoegde waarde liggen. Dan weet je wat je klanten van jou willen horen en welke verhalen jij wilt vertellen.
Daarna is het tijd om naar buiten te treden.
Pas als je deze zaken weet – voor wie, waarom, wat, wanneer, waar en hoe – kun je het gaan delen met de buitenwereld. De boer op met je verhaal dus. Via de juiste kanalen en in de juiste woorden.
Als je klanten je zien, horen en lezen, kunnen ze je leren kennen, leuk vinden en genoeg vertrouwen om met je in zee te gaan.
Dat betekent dus dat je online aanwezig bent. Met een website waar je klanten belangrijke info over jou en je aanbod vinden. Dat je je regelmatig laat zien op sociale media die voor jou en je klanten belangrijk zijn. En dat je daar relevante updates doet.
Ook dat je op je blog en elders artikelen publiceert, over onderwerpen die je klanten willen lezen. Plus dat je je mailinglijst opbouwt, koestert en verwent.
Er is geen magische formule
Iedere ondernemer is anders, heeft een ander verhaal en andere klanten, en wil andere resultaten bereiken. En zal dus ook op een andere manier werken aan zichtbaarheid.
Het kan bij jou passen om webinars te geven en video’s te publiceren. Of juist e-books te schrijven.
Maakt niet uit. Als je maar weet wat je wilt zeggen, tegen wie en hoe je dat het beste doet.
Hebben wij een klik?
Zou goed kunnen als je solo-ondernemers bent die met mensen werkt. Niet om snel rijk te worden. Maar omdat je in je eigen kunnen geloven en daar heel graag anderen mee wil helpen.
Je wil je onderscheiden van andere dienstverleners in jouw vakgebied. Maar je vindt het moeilijk om je eigen waarde te zien én te verwoorden.
je biedt je klanten geen standaardoplossingen en wil ook niet standaard zijn in je communicatie. En zeker niet anderen kopiëren! Je wil je eigen unieke stem laten horen. Zonder jezelf groter te maken dan ze zijn.
Goed nieuws: je hoeft het niet alleen te doen
Speciaal voor solo-ondernemers die met mensen werken en een eigen mening hebben, heb ik een aantal diensten ontwikkeld. Die helpen je stuk voor stuk aan meer zichtbaarheid, dus meer klanten – maar wel op jouw manier.