Don’t mention the boat

Hoe kun je laten zien dat je anders (beter) bent dan andere dienstverleners in jouw branche? En dat je echt voor elkaar krijgt wat je belooft?

Niet met een stel generieke beloftes.

Meer omzet.
Meer klanten.
Meer tijd.
Minder moeite.
Minder stress.
Meer geluk.
Meer liefde.

Of combinaties hiervan.

Dat zegt zo’n beetje iedere dienstverlener.

Natuurlijk willen we dat allemaal wel.

Echo o o o

Maar grote-stappen-snel-thuis-beloftes die alleen gericht zijn op de baten en resultaten zijn niet genoeg om echt verbinding te maken. Als je het alleen maar daarover hebt – ook al gebruik je daarvoor de woorden van je klanten – klink je net zoals iedereen.

Dan lijkt het of je – samen met je concurrenten – in een grote echoput tegen je klanten zit te roepen.

Er was eens een …

Als je op mij lijkt – en op een heleboel andere dienstverleners – ben je ooit je bedrijf of praktijk begonnen omdat je geld wilde verdienen met iets wat je graag doet. Bijvoorbeeld werken met een bepaalde tool, een specifieke manier van coachen, beoefenen van een bepaalde vaardigheid of toepassen van je kennis.

Je wilde je talent delen op een manier die jou goeddunkt. Zonder eerst te kiezen met wie je wilt werken en welke resultaten je levert.

Zonder dat iemand anders je vertelt wat je doet en hoe je het doet. En zeker niet omdat je zo graag marketing wilt doen.

Maar een paar marketingprogramma’s, -webinars of -boeken later (we gaan echt allemaal voor de bijl) raak je onvermijdelijk steeds meer beïnvloed door hoe anderen zeggen dat je het moet doen. Hoe je met je klanten omgaat en hoe je communiceert. Zo raak je steeds verder verwijderd van je eigen visie en wat voor jou belangrijk is.

En dan zeggen ze dat je niet over je boot mag praten

Je kent de marketingmetafoor van de twee eilanden toch? Even kort: je klant zit op eiland 1, waar ze graag weg wil. Jij kunt haar naar eiland 2 brengen, met je boot, zodat ze bereikt waarnaar ze verlangt. Waarbij je boot dan staat voor je methode of proces: de manier waarop je het doet.

Je moet je kop houden over je proces en methode, maar het alleen maar over de resultaten en baten hebben. Want niemand vindt jouw tools of proces interessant. Want niemand wil weten hoe jij waarmaakt wat je belooft. Zeggen ze.

Maar zullen je prospects werkelijk met jou in zee willen als je het over dezelfde zaken hebt als al die anderen? Als je net zo klinkt als al die anderen? Met hun marketingmantra van meer omzet, meer klanten, meer rust, minder stress, meer tijd en meer of minder van wat al niet.

Iedereen heeft wel een soort marketingboodschap, over baten, frustraties en vooral angst. Daar een paar woorden aan veranderen maakt jou niet anders.

Wat maakte jou ook alweer zo speciaal?

Natuurlijk is het belangrijk dat je praat over baten en resultaten. Maar je mag verdergaan dan dat. Verder ook dan het zoveelste 7stappenplan of 5maandenprogramma.

Wat jou onderscheidt van anderen is de manier waarop je het doet, gevoed door jouw persoonlijkheid, kennis, visie en ervaring, met de tools en methodes die jij zinvol acht. Dat is jouw manier om resultaten voor je klanten te behalen.

En dat is de reden waarom klanten voor jou kiezen. Waarom ze je leuk vinden en vertrouwen.

Als ik kies voor een bepaalde dienstverlener wil ik er zeker van zijn dat hij of zij niet iets herkauwt wat ik al eerder ergens anders heb gehoord. En ik voel jouw energie, enthousiasme en oorspronkelijkheid (of het gebrek daaraan) door je communicatie heen, zelfs door je geschreven woorden – zeker als die verwaterd, belegen of clichématig zijn.

Stel je voor dat je kunt praten over ‘hoe je het allemaal doet’ op een manier die je klanten ook heel interessant vinden?

Stel je voor dat je het voortouw kunt nemen met jouw ‘kunstje’, en dat dan zo kunt positioneren dat het aanspreekt en verkoopt?

Stel je voor dat jij een samenhangend verhaal kunt vertellen over wie je bent en waarin je gelooft, en dat weet te verbinden aan wat je je klanten biedt?

Dat kun je bijvoorbeeld doen in blogartikelen of e-books waarin je beschrijft hoe jij resultaten creëert voor je klanten. En vertelt over je enthousiasme (je passie desnoods) en visie. Zo laat je zien waarin en waardoor jij het anders (beter) doet dan anderen, en blijf je toch dicht bij jezelf.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.